Svar: Mælk i maden og vegetarer

14. april 2019

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Jakob

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at I har kunne bruge mine tidligere svar :)

I det første leveår er jeres datters energibehov meget stort - det er betydeligt større end senere i barndommen og hos voksne. Udregnet pr. kilo kropsvægt er energibehovet hos det lille barn 3 gange større end hos voksne, og det skyldes især, at barnet bruger energi på at vokse. Det lille barn tredobler sin fødselsvægt det første år og også hjernen og opbygningen af fedtdepoter kræver en del energi.

Sundhedsstyrelsen skriver, at i de første måneder går ca 20% af energiindtaget til vækst, og ved 12 måneders alderen bruges kun ca. 5 % af energibehovet til vækst. For at sikre barnet energi nok, så skal det tilbydes mange små måltider dagen igennem, og derudover skal kosten energiberiges. Hvis energitætheden er for lav, så går det ud over barnets vækst, og man øger energitætheden i barnets mad ved at tilsætte mm/mme og fedtstof. Barnet kan ikke spise store nok portioner, så maden alene kan sikre barnet energi nok.

Det anbefales, at energiberige barnets mad indtil 12 måneders alderen. Der tilsættes 1 tsk fedtstof til hver portion hjemmelavet mad, og det er godt at variere mellem de forskellige typer af fedtstoffer, så barnet ikke kun får f.eks. smør og blandingsprodukter, men også får forskellige typer olie.

Og så anbefales det at tilsætte modermælk eller modermælkserstatning. Hvis I ikke ønsker at give modermælkserstatning vil det derfor være en god idé, at din hustru malker ud, og at I bruger mors mælk i grød og mos. Det er korrekt, at jeres datter lige nu stadig ammes efter hvert måltid, og derfor får hun naturligt en del mælk via mor, men antallet af amninger skrues stille og roligt ned. De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med 5-6 amninger i døgnet, og i 7 måneders alderen skrues ned til 4 amninger. I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 amninger og i 10-12 måneders alderen 2 amninger. Men der vil stadig være behov for mælk og fedtstof i grød og mos, maden skal stadig energiberiges - også selvom den kommer til at fylde mere og mere:)

Faktisk anbefales det, at børn der ernæres vegansk eller vegetarisk, og som ikke får eller kun får ganske lidt mælkeprodukter og æg skal ammes eller tilbydes modermælkserstatning i mindst 2 år. Hvis mor spiser en kost uden mælk og æg, eller kun spiser sparsomt af dette, så anbefales det, at hun tager et tilskud af B12 vitamin under graviditeten og i hele ammeperioden.

Det anbefales også, at jeres datter tilbydes 1 mikrogram B12 vitamin dagligt fra hun begynder med skemad og senest fra 6-måneders alderen. Det kan ...

Annonce

... gives som en knust børnevitamintablet. Dette er en vedligeholdelsesdosis, som forudsætter, at mor har haft et normalt B12 vitamin niveau under graviditet og amning. Hvis dette ikke er tilfældet, så anbefales det, at jeres datters B12 vitamin-status vurderes af læge eller børnelæge... Hvis jeres datter tilbydes en knust børnevitamintablet med B12 vitamin, så vil denne normalt også indeholde d-vitamin(10 mikrogram pr anbefalet daglig dosis), og hun skal så ikke også tilbydes D-dråber.

Fordelen ved at bruge modermælkserstatning er, at det indeholder mange forskellige vitaminer og mineraler, så jeres datter bliver dækket denne vej igennem. Herunder også jern. Hendes medfødte jerndepoter er opbrugt ved 6 måneders alderen, og derfor skal hun sikres jern via kosten. Jern sikres blandt andet ved at tilbyde kød, fjerkræ og fisk ved så mange måltider som muligt... Kød er også med til at sikre jeres datter zink.

Du skriver, at I er vegetarer/pescetarer, og det er rigtig godt, hvis I kan sørge for at give jeres datter fisk. Netop fisk er en vigtig kilde til de essentielle fedtsyrer og undersøgelser viser, at fisk har betydning for udviklingen af nervesystemet, hjernen, synssansen, indlæringsevnen og hukommelsen i graviditeten og de 2 første leveår. Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser fisk og fiskeprodukter fremfor fiskeolie-tilskud.

Det er vigtigt, at I tilbyder jeres datter så varieret en kost som muligt - forskellige grøntsager, rodfrugter, bønner, linser, gryn, flager osv. Og det er godt, hvis I f.eks. kan tilbyde hende forskellige typer frugt og bær, som har et højt C-vitamin indhold, fordi det øger absorptionen af mineraler f.eks. jern og zink.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis I ikke ønsker, at tilbyde hende modermælkserstatning og lever som vegetarer, så anbefales det, at I tilbyder hende et dagligt tilskud af jern. Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet i deres vejledning til vegetarer: "Til børn, som fortsat ammes i overgangsperioden, og som ikke får modermælkserstatning, bør forældrene supplere med jerntilskud i form af dråber, ca. 8 mg dagligt i hele perioden".

I skal også være opmærksomme på hendes behov for Calcium, og at I ikke kan bruge sojadrik, risdrik, havredrik og mandeldrik, som modermælkserstatning eller alternativ til komælk. Det er kun fuldgyldige modermælkserstatninger I kan anvende. Hvis I ikke ønsker at give jeres datter modermælkserstatning, der er animalsk baseret, så kan I vælge at bruge en modermælkserstatning baseret på sojaprotein. Dette burde I kunne få på apoteket...

Jeg håber, at dette giver lidt klarhed over, hvad anbefalingerne er... :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder